FAQs
What do you want to know? Here you will find all the important questions and answers.
Vehicule electrice
BEV este prescurtarea de la Battery Electric Vehicle – un vehicul acționat exclusiv de o baterie, fără motor termic și fără emisii de gaze de evacuare. Vehiculele hibride nu intră în această categorie.
Pentru utilizarea confortabilă și sigură a unui vehicul electric sau plug-in hybrid, este necesară o soluție adecvată de încărcare. Opțiunile variază de la cabluri mobile de încărcare (ex.: POWER2Go), la wallbox-uri instalate permanent sau stații de încărcare rapidă. În plus, integrarea cu un sistem fotovoltaic și un sistem de stocare poate face încărcarea mai sustenabilă și mai rentabilă.
Un automobil electric este prietenos cu mediul, deoarece poate funcționa cu emisii 0 – în funcție de sursa energiei utilizate la încărcare. Este eficient din punct de vedere al costurilor datorită subvențiilor, taxelor reduse, costurilor mai mici de întreținere și a economiilor realizate prin încărcare la tarife avantajoase. Oferă o experiență de condus silențioasă și plăcută și contribuie la reducerea dependenței de combustibili fosili.
Puterea de încărcare este stabilită de încărcătorul de bord al vehiculului (OBC).
* În AC, puterea maximă este de până la 22 kW.
* În DC, se poate ajunge la 300 kW (valoare în continuă creștere).
Cu cât puterea este mai mare, cu atât încărcarea este mai rapidă.
Timpul de încărcare reprezintă durata necesară pentru a încărca bateria și depinde de puterea de încărcare și de capacitatea bateriei.
Ex.: Timpul (h) = Capacitatea bateriei (35,8 kWh) / Puterea de încărcare (7,2 kW)
Autonomia indică distanța care poate fi parcursă cu bateria plină și este determinată de consumul de energie:
Ex.: Autonomie (km) = Capacitate (35,8 kWh) / Consum (12,7 kWh/100 km) × 100
Timpul real de încărcare și autonomia pot varia în funcție de stilul de condus, temperatură și alți factori.
La o încărcare AC de 11 kW, un ciclu complet durează aproximativ 4–8 ore. La o stație DC (încărcare rapidă), bateria poate fi încărcată în 15–60 de minute. Durata depinde de capacitatea bateriei și de puterea de încărcare disponibilă.
Vehiculele electrice au, în general, o durată de viață mai mare decât cele cu motor termic, deoarece au mai puține componente în mișcare și necesită mai puțină întreținere. Bateria – cea mai importantă componentă – are o durată de viață cuprinsă între 8 și 15 ani. Modul de utilizare influențează această durată: descărcările și încărcările frecvente până la 100% pot reduce durata de viață a bateriei.
Nu. Mașinile electrice nu sunt mai periculoase în caz de accident. Ele trec prin aceleași teste de siguranță și sunt dotate cu sisteme care întrerup automat alimentarea cu energie în caz de impact. Incendiile de baterie sunt foarte rare, însă pot necesita proceduri speciale de stingere. Per ansamblu, vehiculele electrice au standarde de siguranță foarte ridicate.
Electromobilitate & Încărcare – Informații de bază
MOON este partenerul tău de încredere pentru toate temele legate de electromobilitate. Oferim consultanță online, iar dacă ne trimiți o solicitare prin formularul de consultanță, te vom contacta în cel mai scurt timp.
Un vehicul electric poate fi încărcat:
- la o priză industrială (cu cablu mobil de încărcare),
- la o wallbox sau stație de încărcare AC,
- sau la o stație de încărcare rapidă DC.
Stațiile publice (AC și DC) pot fi găsite în hărțile de stații de încărcare sau în aplicații precum e-Charge.
Un wallbox este o stație de încărcare compactă, montată pe perete, care poate încărca cu până la 22 kW (AC), în funcție de model. Este utilizată în special în mediul rezidențial sau semi-public (ex.: la sediul unei companii, unde pot încărca și persoane din exterior).
Da, dacă dispune de management de sarcină sau de o interfață compatibilă cu invertorul. Astfel, energia solară poate fi folosită direct pentru încărcarea vehiculului – o soluție eficientă și sustenabilă. Combinația cu un sistem de stocare este ideală pentru a păstra surplusul de energie și a-l folosi ulterior pentru încărcare.
1. Type 2 (Mennekes) – standardul european pentru încărcarea AC (la wallbox-uri și stații publice).
2. CCS (Combined Charging System) – o variantă extinsă a Type 2, cu pini suplimentari pentru încărcare DC rapidă.
CCS este standardul european preferat pentru încărcarea rapidă și a înlocuit treptat standardul CHAdeMO.
Stațiile de încărcare publice sunt listate în aplicații și în sistemele de navigație. Majoritatea mașinilor electrice au integrat un planificator de rute care include opriri de încărcare recomandate.
Există mai multe metode:
- cu card RFID,
- prin aplicația operatorului,
- prin scanarea unui cod QR la stație.
Dacă stația suportă Plug & Charge, este suficient să conectezi cablul – autentificarea se face automat între vehicul și stație.n the vehicle and the charging station.
Da. Tot mai multe companii aleg să instaleze wallbox-uri sau stații rapide în parcarea firmei, pentru încărcarea vehiculelor de serviciu sau a mașinilor personale ale angajaților. MOON oferă soluții eficiente pentru încărcare acasă, la birou sau în spații publice, precum și opțiuni pentru gestionarea costurilor și a proceselor de încărcare. Avem variante flexibile pentru orice tip de locație.
Înseamnă că stațiile publice măsoară exact cantitatea de energie încărcată și o facturează corect. Din 2019, toate stațiile de încărcare publice din UE trebuie să respecte aceste cerințe – garantând transparență și protecție împotriva manipulării.
Există două tipuri principale:
- Încărcarea AC (curent alternativ) – până la 22 kW, mai lentă, ideală pentru încărcare peste noapte sau la locul de muncă; este mai blândă cu bateria.
- Încărcarea DC (curent continuu) – de la 50 kW în sus, mult mai rapidă, ideală pentru drumuri lungi, logistică sau încărcare pe traseu.
Încărcare cu curent alternativ (AC) sau curent continuu (DC)
Puterea de încărcare (exprimată în kW) determină viteza cu care poate fi încărcat un vehicul electric. Cu cât puterea de încărcare este mai mare, cu atât timpul de încărcare este mai scurt. Acest aspect joacă un rol esențial în creșterea accesibilității și utilizării pe scară largă a electromobilității.
Capacitățile de încărcare ale vehiculelor electrice cresc constant. Există deja modele pe piață care acceptă încărcare de peste 300 kW. De aceea, este logic ca stațiile de încărcare moderne să ofere puteri ridicate pentru a răspunde acestor nevoi.
Stațiile de încărcare AC furnizează curent alternativ (AC). Vehiculul convertește acest curent în curent continuu (DC) prin încărcătorul său intern (on-board charger), pentru a încărca bateria. Acest proces determină un timp de încărcare mai lung comparativ cu încărcarea DC, însă este mai prietenos cu bateria și ideal pentru utilizare în mediul privat, semi-public și public.
Stațiile de încărcare utilizează fie curent alternativ (AC), fie curent continuu (DC):
- Stațiile AC trimit curent alternativ către vehicul, iar conversia în DC are loc în interiorul acestuia.
- Stațiile DC furnizează direct curent continuu către bateria vehiculului, eliminând conversia și permițând astfel o încărcare mult mai rapidă.
În mod obișnuit, stațiile AC folosesc standardul Type 2, cel mai răspândit în Europa. Toate vehiculele electrice și hibride plug-in compatibile cu acest standard pot fi încărcate la astfel de stații.
Puterea de încărcare, exprimată în kW, indică viteza de încărcare, ținând cont de limitările vehiculului și ale sursei de energie. Stațiile AC pot oferi o putere maximă de 22 kW, suficientă pentru majoritatea scenariilor de încărcare AC. Orice valoare peste acest nivel intră în categoria încărcării rapide DC.
Majoritatea vehiculelor electrice sunt compatibile cu încărcarea DC, deoarece stațiile suportă standardele uzuale precum CCS2, CHAdeMO sau CCS1. În Uniunea Europeană, toate vehiculele noi trebuie să fie compatibile cu standardul CCS2.
Costuri
În general, răspunsul este da. Vehiculele electrice au de obicei costuri de operare mai reduse, datorită prețului mai mic per kilometru al energiei consumate. În plus, taxa auto și, în multe cazuri, taxele pe emisii sunt eliminate. Costurile de întreținere sunt, de asemenea, mai mici, deoarece un vehicul electric are mai puține componente în mișcare. De asemenea, există subvenții și programe de sprijin pentru achiziția și utilizarea vehiculelor electrice.
Da, utilizarea energiei solare proprii poate reduce semnificativ costurile. Dacă dispui de un sistem fotovoltaic, poți folosi energia generată pentru a încărca mașina electrică, în loc să consumi energie din rețea. În acest fel, costurile cu electricitatea scad considerabil. Există, de asemenea, subvenții pentru instalarea sistemelor fotovoltaice. Combinația dintre un sistem solar și un vehicul electric reprezintă o soluție economică, inteligentă și prietenoasă cu mediul.
Sistem de Management al Energiei (EMS)
Un EMS (Energy Management System) gestionează și optimizează fluxurile de energie prin conectarea inteligentă a sistemelor fotovoltaice, a bateriilor de stocare și a rețelei electrice. Acesta distribuie eficient energia, stochează surplusul și maximizează autoconsumul.
Un EMS reduce costurile cu energia electrică, crește utilizarea energiei produse intern și diminuează consumul din rețea. Astfel, devii mai puțin dependent de furnizorii externi, reduci emisiile de CO₂ și îmbunătățești eficiența întregului sistem energetic.
Este ideal pentru companii și clădiri comerciale care au infrastructură de încărcare pentru vehicule electrice, sisteme fotovoltaice, soluții de stocare a energiei și/sau pompe de căldură. EMS-ul optimizează fluxurile de energie, reduce costurile operaționale și crește sustenabilitatea.
Controllerul optiMOON este unitatea centrală de control a sistemului EMS, care monitorizează și optimizează toate dispozitivele conectate, asigurând un consum inteligent și eficient al energiei.
optiMOON poate integra peste 250 de dispozitive de la peste 50 de branduri diferite.
Da. Gateway-ul optiMOON permite conectarea echipamentelor cu protocoale de comunicare mai vechi la tehnologii moderne de rețea, asigurând compatibilitate și performanță.
B-MoRe Backend System for billing Charging Processes
The charging station communicates with our B-MoRe charging point management via a SIM card. There, charging cards and tariffs can be managed centrally.
We offer different options for service packages, depending on whether charging stations are to be used for company vehicles, employees' private vehicles or for public use, or whether charging options are to be used on the go.
Our software is compatible with almost all manufacturers. The prerequisite is that OCPP 1.6 is implemented. In case of doubt, we can check this concretely.
Our billing system is compatible with most charging cards and our partner network is constantly expanding. Our contact persons can provide details.
Simply send an e-mail to [email protected] or request advice via our form below. We provide information about the individual steps and initiate everything necessary.
RFID (Radio-Frequency Identification) is a technology for contactless identification by chip or card. Charging stations use RFID to provide access to authorized users and to securely start, stop and bill charging. For example, employees or customers can simply charge with an RFID card without the need for an app or manual activation.
Which RFID cards work at a charging station depends on the respective manufacturer and model of the charger. Some charging stations are open to different RFID standards, while others only support specific cards.
However, we offer our own RFID management via our MOON B-MoRe backend. This means that we issue charging cards that are registered, managed and billed through our system. Users of our charging cards benefit from simple management and transparent billing via our backend.
Fotovoltaice
Un sistem fotovoltaic transformă lumina soarelui în energie electrică prin intermediul celulelor solare. Electricitatea produsă poate fi folosită direct în locație (locuință, firmă, stație de încărcare pentru mașini electrice), stocată într-o baterie sau livrată în rețeaua publică.
Instalarea unui sistem fotovoltaic propriu aduce numeroase beneficii:
- Reducerea costurilor cu energia – scade semnificativ sau elimină necesitatea de a cumpăra energie din rețea.
- Independență energetică – devii mai puțin expus la prețurile în creștere ale energiei și combustibililor.
- Sustenabilitate – reduce emisiile de CO₂ și contribuie activ la protecția mediului.
- Acces la subvenții – granturile și programele de sprijin pot reduce costurile inițiale de achiziție.
- Întreținere minimă – panourile solare sunt durabile, performante și necesită un efort de mentenanță foarte redus.
Un sistem de 10 kWp produce, în medie, între 8.000 și 12.000 kWh pe an. Randamentul depinde de locație, orientarea acoperișului, condițiile meteo și, desigur, de dimensiunea sistemului instalat.
De obicei, între 1 și 3 zile, în funcție de mărimea sistemului, tipul acoperișului și dacă este necesară integrarea unui sistem de stocare.
Bateria nu este obligatorie, dar este recomandată. Aceasta permite stocarea surplusului de energie și utilizarea lui atunci când nu este soare – crescând autoconsumul și independența față de rețea.
În general, investiția se recuperează în 8–15 ani. Durata exactă depinde de costurile inițiale, subvenții, tarifele de vânzare a energiei și procentul de autoconsum.
Panourile solare au o durată de viață de minimum 25 de ani – adesea chiar mai mult. Invertorul necesită, de regulă, înlocuire după aproximativ 10–15 ani.
Da, și este o soluție extrem de eficientă din punct de vedere al costurilor. Energia produsă poate alimenta direct stația de încărcare, reducând cheltuielile de încărcare și îmbunătățind amprenta de carbon.